ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
مسائل اعتقادی (هر کس خدا و فرستادهاش را نافرمانى کند)
سوره ۳۳: الأحزاب - جزء ۲۲
وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا
و هیچ مرد و زن مؤمنى را نرسد که چون خدا و فرستادهاش به کارى فرمان دهند براى آنان در کارشان اختیارى باشد و هر کس خدا و فرستادهاش را نافرمانى کند قطعا دچار گمراهى آشکارى گردیده است
آیات فوق به گفته غالب مفسران و مورخان اسلامى در مورد داستان ازدواج زینب بنت جحش (دختر عمه پیامبر گرامى اسلام) با زید بن حارثه برده آزاد شده پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شده است. ماجرا از این قرار بود که: قبل زمان بعثت و بعد از آن که خدیجه با پیامبر (صلی الله علیه و آله) ازدواج کرد خدیجه بردهاى به نام" زید" خریدارى نمود که بعدا آن را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) بخشید و پیامبر (صلی الله علیه و آله) او را آزاد فرمود، و چون طائفه اش او را از خود راندند، پیامبر (صلی الله علیه و آله) نام "فرزند خود" بر او نهاد و به اصطلاح او را "تبنى" کرد. بعد از ظهور اسلام" زید" مسلمانى مخلص و پیشتاز شد و موقعیت ممتازى در اسلام پیدا کرد، و چنان که مىدانیم سرانجام یکى از فرماندهان لشکر اسلام در جنگ موته شد که در همان جنگ شربت شهادت نوشید. هنگامى که پیامبر (صلی الله علیه و آله) تصمیم گرفت براى"زید" همسرى برگزیند، از "زینب بنت جحش" که دختر" امیه "دختر" عبد المطلب" (دختر عمه اش) بود، براى او خواستگارى نمود. "زینب" نخست چنین تصور مىکرد که پیامبر (صلی الله علیه و آله) مىخواهد او را براى خود انتخاب کند، خوشحال شد و رضایت داد، ولى بعدا که فهمید خواستگارى از او براى" زید" است، سخت ناراحت شد و سر باز زد، برادرش که" عبد اللَّه" نام داشت او نیز با این امر به سختى مخالفت نمود. در اینجا بود که نخستین آیه از آیات مورد بحث نازل شد و به امثال" زینب" و" عبد اللَّه" هشدار داد که آنها نمىتوانند هنگامى که خدا و پیامبرش کارى را لازم مىدانند مخالفت کنند. آنها که این مساله را شنیدند در برابر فرمان خدا تسلیم شدند (البته چنان که خواهیم دید این ازدواج، ازدواج سادهاى نبود و مقدمه اى بود براى شکستن یک سنت غلط جاهلى، زیرا در عصر جاهلیت هیچ زن با شخصیت و سرشناسى حاضر نبود با بردهاى ازدواج کند، هر چند داراى ارزشهاى والاى انسانى باشد). اما این ازدواج دیرى نپائید و بر اثر ناسازگاریهاى اخلاقى میان طرفین، منجر به طلاق شد، هر چند پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) اصرار داشت که این طلاق رخ ندهد اما رخ داد. سپس پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) براى جبران این شکست زینب در ازدواج، او را به فرمان خدا به همسرى خود برگزید.
تفسیر نور