ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
مهلتهاى الهى، نشانهى محبوبیّت نیست.
طول عمر مهم نیست، بهره از عمر مهم است.
وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِینٌ
قرآن، واژهى «گمان نکنید» را بارها خطاب به کفّار و منافقین و افراد سست ایمان بکار برده، و این بخاطر آن است که این افراد از واقعبینى و تحلیل درست و روشن ضمیرى لازم محرومند. آنها آفرینش را بیهوده، شهادت را نابودى، دنیا را پایدار، عزّت را در گرو تکیه به کفّار و طول عمر خود را مایهى خیر و برکت مى پندارند که قرآن بر همه ى این پندارها قلم بطلان کشیده است.
اهل کفر، داشتن امکانات، بدست آوردن پیروزى ها و زندگى در رفاه خود را نشان شایستگى خود میدانند، در حالى که خداوند آنان را به دلیل آلودگى به کفر و فساد، مهلت میدهد تا در تباهى خویش غرق شوند.
در تاریخ میخوانیم که وقتى یزید امام حسینعلیه السلام را به شهادت رساند، خاندان آن حضرت را همراه زینب کبری علیها السلام به اسارت به شام بردند. یزید در مجلس خود با غرور تمام خطاب به حضرت زینب گفت: «دیدید که خدا با ماست»، حضرت در پاسخ او، این آیه را خواند و فرمود: من ترا پست و کوچک و شایسته هرگونه تحقیر میدانم. هر آنچه میخواهى انجام بده، ولى به خدا سوگند که نور خدا را نمیتوانى خاموش کنى. آرى، براى چنین افراد خوشگذرانى، عذاب خوار کننده آماده شده، تا عزّت خیالى و دنیایى آنان، با خوارى و ذلّت در آخرت همراه باشد.
مجرومان دوگونه اند: گروهى که قابل اصلاحند و خداوند آنها را با موعظه و حوادث تلخ و شیرین، هشدار داده و بیدار میکند، و گروهى که قابل هدایت نیستند، خداوند آنها را به حال خویش رها میکند تا تمام قابلیّتهاى آنان بروز کند. به همین جهت امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: مرگ براى کفّار یک نعمت است، زیرا هر چه بیشتر بمانند زیادتر گناه میکنند.[198]
حضرت على علیه السلام دربارهى «انّما نملى لهم لیزدادوا اثماً» فرمود: چه بسیارند کسانى که احسان به آنان (از جانب خداوند)، استدراج و به تحلیل بردن آنان است و چه بسیارند کسانى که به خاطر پوشانده شدن گناه و عیوبشان، مغرورند و چه بسیارند افرادى که به خاطر گفته هاى خوب درباره آنان مفتون شدهاند. خداوند هیچ بندهاى را به چیزى همانند «املاء» مبتلا نکرده است.[199]
198) تفسیر نورالثقلین.
199) تحفالعقول، ص 203.
پیام ها
1- کفر، مانع شناخت حقیقت است. «لا یحسبن الّذین کفروا...»
2- کوتاه یا بلند بودن عمر وزمان رفاه، بدست خداست. «نملى لهم... نملى لهم»
3- همه ى انسانها دنبال خیر هستند، لکن بعضى در مصداق اشتباه مى کنند. «لایحسبن... خیر لانفسهم»
4- مهلتهاى الهى، نشانهى محبوبیّت نیست. «لایحسبنّ... خیر لانفسهم»
5 - نعمتها به شرطى سودمند هستند که در راه رشد و خیر قرار گیرند، نه شرّ و گناه. «انما نملى لهم لیزدادوا اثماً»
6- طول عمر مهم نیست، بهره از عمر مهم است. «انّما نملى لهم»
امام سجاد علیه السلام در دعاى مکارمالاخلاق چنین مى فرماید: خدایا! اگر عمر من چراگاه شیطان خواهد شد، آن را کوتاه بگردان.
7- زود قضاوت نکنید، پایان کار و آخرت را نیز به حساب بیاورید. «انّما نملى لهم خیر... و لهم عذاب مهین»
8 - رفاه و حاکمیّت ستمگران، نشانهى رضاى خداوند از آنان نیست. چنانکه دلیلى بر سکوت ما در برابر آنان نمی باشد. «نملى لهم... لهم عذاب مهین»
9- عذابهاى آخرت، انواع و مراحل متعدّد دارد. «عذاب الیم» در آیه قبل، و «عذاب مهین» در این آیه.