فرهنگ و معارف اسلامی شیعه
فرهنگ و معارف اسلامی شیعه

فرهنگ و معارف اسلامی شیعه

نعمت و منت خداوند بر انسان


نعمت و منت خداوند بر انسان


لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ(3/164)

خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. (۱۶۴) 

 


تفسیر

سوره 3. آلعمران آیه 164

نکته ها:

  مَنّ، به معنای سنگی است که برای وزن کردن اشیا بکار میرود. و اعطای هر نعمت سنگین و گرانبهایی را منّت گویند. امّا سنگین و بزرگ جلوه دادنِ نعمتهای کوچک، ناپسند است بنابراین بخشیدن نعمت بزرگ، نیکو ولی بزرگ جلوه دادن نعمتهای کوچک، ناپسند است176 

  بعثت انبیا از میان مردم دارای برکاتی است:  

 الف: مردم سابقه او را میشناسند و به او اعتماد میکنند. 

 ب: الگوی مردم در اجرای دستورات و فرامین الهی هستند.  

 ج: درد آشنا و شریک در غم و شادی مردمند. 

 د: در دسترس مردم هستند. 

  همچنان که از فرمایشات حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه استفاده میشود، در دوره جاهلیّت مردم نه فرهنگ سالم داشتند و نه از بهداشت بهرهمند بودند. 

 برادر ایشان، جعفر طیّار نیز در هجرت به حبشه، در برابر نجاشی اوضاع دوره جاهلی را چنین ترسیم میکند: کنّا اهل الجاهلیّة نعبد الاصنام و نأکل المیتة و نأتی الفواحش و نقطع الارحام و نُسیء الجوار، یأکل القوی منا الضعیف حتّی بعث اللّه رسولا... ما بتپرستانی بودیم که درآن روزها مردارخوار و اهل فحشا و فساد بودیم، با بستگان قطع رابطه و با همسایگان بد رفتاری میکردیم، قدرتمندان ما حقوق ناتوانان را پایمال میکردند تا اینکه خداوند پیامبرش را مبعوث کرد... .177 

 176) تفسیر نمونه

177) کامل التاریخ، ج2، ص80.


پیام ها:

 1- بعثت انبیا، بزرگترین هدیهی آسمانی و نعمت الهی است لقد من اللّه 

 2- گرچه بعثت برای همهی مردم است، ولی تنها مؤمنان شکرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره میگیرند. لقد منّ اللّه علی المؤمنین 

 3- انبیا، مردمی بودند. من انفسهم 

 4- تلاوت آیات قرآن، وسیلهی تزکیه و تعلیم است یتلوا... یزکّیهم و یعلمهم 

 5 - تزکیه بر تعلیم مقدّم است یزکیهم و یعلمهم  

 6- تزکیه و تعلیم در رأس برنامههای انبیاست یزکیهم و یعلمهم  

 7- رشد و خودسازی باید در سایهی مکتب انبیا و آیات الهی باشد. (ریاضتها و رهبانیّتهایی که سرچشمهاش آیات الهی و معلّمش انبیا نباشند، خود یک انحراف است). یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم 

 8 - برای شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا، به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه کرد. ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین 

 9- در محیطهای گناهآلود وگمراه نیز میتوان کار کرد. یزکیهم و یعلمهم.. وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین 

 10- در مکتب انبیا، پرورش روحی و آموزش فکری، در کنار بینش و بصیرت مطرح است یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.