ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
نعمت و منت خداوند بر انسان
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ(3/164)
خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. (۱۶۴)
تفسیر
سوره 3. آلعمران آیه 164
نکته ها:
مَنّ، به معنای سنگی است که برای وزن کردن اشیا بکار میرود. و اعطای هر نعمت سنگین و گرانبهایی را منّت گویند. امّا سنگین و بزرگ جلوه دادنِ نعمتهای کوچک، ناپسند است بنابراین بخشیدن نعمت بزرگ، نیکو ولی بزرگ جلوه دادن نعمتهای کوچک، ناپسند است176
بعثت انبیا از میان مردم دارای برکاتی است:
الف: مردم سابقه او را میشناسند و به او اعتماد میکنند.
ب: الگوی مردم در اجرای دستورات و فرامین الهی هستند.
ج: درد آشنا و شریک در غم و شادی مردمند.
د: در دسترس مردم هستند.
همچنان که از فرمایشات حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه استفاده میشود، در دوره جاهلیّت مردم نه فرهنگ سالم داشتند و نه از بهداشت بهرهمند بودند.
برادر ایشان، جعفر طیّار نیز در هجرت به حبشه، در برابر نجاشی اوضاع دوره جاهلی را چنین ترسیم میکند: کنّا اهل الجاهلیّة نعبد الاصنام و نأکل المیتة و نأتی الفواحش و نقطع الارحام و نُسیء الجوار، یأکل القوی منا الضعیف حتّی بعث اللّه رسولا... ما بتپرستانی بودیم که درآن روزها مردارخوار و اهل فحشا و فساد بودیم، با بستگان قطع رابطه و با همسایگان بد رفتاری میکردیم، قدرتمندان ما حقوق ناتوانان را پایمال میکردند تا اینکه خداوند پیامبرش را مبعوث کرد... .177
176) تفسیر نمونه
177) کامل التاریخ، ج2، ص80.
پیام ها:
1- بعثت انبیا، بزرگترین هدیهی آسمانی و نعمت الهی است لقد من اللّه
2- گرچه بعثت برای همهی مردم است، ولی تنها مؤمنان شکرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره میگیرند. لقد منّ اللّه علی المؤمنین
3- انبیا، مردمی بودند. من انفسهم
4- تلاوت آیات قرآن، وسیلهی تزکیه و تعلیم است یتلوا... یزکّیهم و یعلمهم
5 - تزکیه بر تعلیم مقدّم است یزکیهم و یعلمهم
6- تزکیه و تعلیم در رأس برنامههای انبیاست یزکیهم و یعلمهم
7- رشد و خودسازی باید در سایهی مکتب انبیا و آیات الهی باشد. (ریاضتها و رهبانیّتهایی که سرچشمهاش آیات الهی و معلّمش انبیا نباشند، خود یک انحراف است). یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم
8 - برای شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا، به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه کرد. ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین
9- در محیطهای گناهآلود وگمراه نیز میتوان کار کرد. یزکیهم و یعلمهم.. وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین
10- در مکتب انبیا، پرورش روحی و آموزش فکری، در کنار بینش و بصیرت مطرح است یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة