راه های نفوذ شیطان در جامعه
نویسنده : محمد قدیر دانش
مقدمه
مسئله شیطان نزد ما به چیزی بیاهمیت تبدیل شده است و اعتنای ما به او، تنها در این حد است که روزی چند بار او را لعنت کنیم و از شرش به خدا پناه بریم و برخی افکار پریشان خود را به او نسبت دهیم. ولی باید دانست که شیطان و قوای شیطانی، نقش بسیار پر اهمیتی دارند؛ زیرا در عین پنهان بودن از حواس ما، تصرفات زیادی در عالم انسانیت دارند. شیطان دشمن بیرونی و قسم خورده ای است که تا آخرین لحظات زندگی، دست از گریبان انسان بر نمیدارد و در عین حال از آشکار و نهان ما و از تمام کردار ها و اندیشههای ما، آگاه است.[1]
ادامه مطلب ...قرآن ومسائل اعتقادی
کیفر الهی، بر اساس ظلم خود ماست.
سنّت خداوند بر مهلت دادن و تأخیر کیفر است.
اجل انسان قابل تغییر نیست.
شرح و تفسیر
سوره ۱۶: النحل - جزء ۱۴
وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ یَسْتَقْدِمُونَ ﴿۶۱﴾
ترجمه مشکینی
و اگر خداوند مردم را به خاطر ظلم شان مؤاخذه میکرد هیچ جنبندهاى را بر روى این (زمین) باقی نمی گذاشت، و لکن آنها را تا مدتی معین مهلت میدهد پس چون مدتشان سرآید ساعتی تأخیر نمیکنند و نمیتوانند ساعتی هم پیش بیفتند.
ادامه مطلب ...قرآن و مسائل اجتماعی
دل یا جای رحمن است یا شیطان.
بدتر از انحراف عملی، انحراف فکرى است.
سلطه شیطان در اثر اعمال خود ماست.
شرح و تفسیر
سوره ۴۳: الزخرف - جزء ۲۵
وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ ﴿۳۶﴾
و هر کس از یاد خدای رحمان دل بگرداند، برای او شیطانی بگماریم که او همنشین اوست (۳۶)
وَإِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ ﴿۳۷﴾
و آنان ایشان را از راه [راست] باز دارند، و گمان برند که خود رهیافتهاند (۳۷)
ادامه مطلب ...قرآن و مسائل اعتقادی
تکیه بر روش نیاکان، سنّت منحرفان تاریخ بوده است.
توجّه به مشکلات پیشینیان سبب آرامش انسان میشود.
لجاجت که آمد، قدرت تشخیص برتر را میگیرد.
تحجّر و تعصّب، سبب نادیده گرفتن حقایق است.
شرح و تفسیره
سوره ۴۳: الزخرف - جزء ۲۵
وَکَذَلِکَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ فِی قَرْیَةٍ مِّن نَّذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ ﴿۲۳﴾
قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُکُم بِأَهْدَى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَیْهِ آبَاءکُمْ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ کَافِرُونَ ﴿۲۴﴾
فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ ﴿۲۵﴾
ترجمه مشکینی
و همین گونه ما در هیچ مجتمعى پیش از تو (نیز، پیامبر) بیمدهنده اى نفرستادیم جز اینکه مردمان خوشگذران آنها گفتند: ما پدران مان را بر آیینى یافته ایم و ما بر پى آنها رهرویم.
(پیامبرشان) گفت: آیا هر چند من برای شما آیینى هدایت بخشتر از آنچه پدرانتان را بر آن یافته اید بیاورم (باز هم پیرو آنانید)؟ گفتند: بیتردید ما به آنچه شما بدان فرستاده شده اید کافریم.
پس ما از آنان (به هلاک کردن و ریشه کن نمودن آنها) انتقام گرفتیم، پس بنگر که عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بود.
ادامه مطلب ...قرآن و ارتباط و برخورد با دشمنان(منافق)
اوصاف عمومی و جامع منافقان.
شناخت چهره منافقان.
نفاق، عامل فساد است.
منافق چند چهره بودن خود را مردمدار و اصلاح طلبی میداند.
باز داشتن مردم از نیکیها.
تفسیر و شرح
سوره ۲: البقرة - جزء ۱
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿۱۱﴾
و چون به آنان گفته شود در [این] سرزمین فساد نکنید، گویند ما که اهل اصلاحیم (۱۱)
أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لاَّ یَشْعُرُونَ ﴿۱۲﴾
بدانید که ایشان اهل فسادند، ولی خود نمیدانند (۱۲) ادامه مطلب ...
متن آیتالکرسی که آیه 255 سوره بقره است و همچنین آیات 256 و 257 سوره بقره که به خواندن آنها نیز توصیه شده به قرار زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿۲۵۵﴾
لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿۲۵۶﴾
اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿۲۵۷﴾
صدق الله العّلی العّظیم
ترجمه.شأن نزول آیت الکرسی.تاثیرات خواندن آیه الکرسی.......
ادامه مطلب ...
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری ششمین مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام ، لازمهی پیروی از اهل بیت پیامبر صلواتاللهعلیهماجمعین را ترویج معارف اسلامی، اقامهی احکام الهی، مجاهدت در راه خدا با همهی وجود و مبارزه با ظلم و ظالم برشمردند و تأکید کردند: مجاهدت در راه خدا فقط به معنای جنگ نظامی نیست بلکه شامل مبارزهی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز میشود.
ایشان خاطرنشان کردند: تشدید اختلاف در دنیای اسلام ممنوع است و ما با هر رفتار و حرکتی که موجب ایجاد اختلاف شود حتی از جانب برخی گروههای شیعه مخالفیم و اهانت به مقدسات اهل سنت را محکوم میکنیم.
1394.05.26
farsi.khamenei.ir
برای دیدن تمامی ویدیوها وکلیپهای پرسش واحکام شرعی درسایت نماشا - ویا - سایت آپارات کلیک کنید.
قرآن و رابطه با خداموند
اثرات یاد خدا:
* یاد نعمتهای او، رمز معرفت و شکر اوست.
* یاد قدرت بی پایان او، رمز توکّل به اوست.
* یاد علم و آگاهی او، رمز حیا و تقوای ماست.
* یاد الطاف او، رمز محبت به اوست.
* یاد عدالت او، رمز خوف از اوست.
* یاد امدادهاى او، رمز امید و رجاست.
تفسیر و شرح
سوره ۲: البقرة - جزء ۲
فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُواْ لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ ﴿۱۵۲﴾
ترجمه مشکینی
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم، و مرا سپاس گزارید و کفر نورزید و کفران نعمت من نکنید. ادامه مطلب ...
قرآن و مسائل اجتماعی
امید به مغفرت زمینه آمرزش است.
خداوند همه ى گناهان را میبخشد.
یأس از رحمت، حرام است.
شرح و تفسیر
سوره ۳۹: الزمر - جزء ۲۴
قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿۵۳﴾
ترجمه مشکینی
بگو: اى بندگان من که در جنایت به خویش (به واسطه گناه) از حد گذشتید، از رحمت خدا نومید مگردید، بیتردید خداوند همه گناهان را (به وسیله توبه هر چند شرک باشد) مى آمرزد، زیرا اوست آمرزنده و مهربان. ادامه مطلب ...