فرهنگ و معارف اسلامی شیعه
فرهنگ و معارف اسلامی شیعه

فرهنگ و معارف اسلامی شیعه

شناخت شیطان(شایعه در میان مسلمانان)


شناخت شیطان(شایعه در میان مسلمانان)

شیوهی ارعاب و تهدید

مؤمن واقعی از غیر خدا نمیترسد

سوره 3. آلعمران آیه 175

إِنَّمَا ذَٰلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ

در واقع، این شیطان است که دوستانش را میترساند؛ پس اگر مؤمنید از آنان مترسید و از من بترسید..  

 نکته ها:

 1- هرگونه شایعهای که مایهی ترس و یأس مسلمانان گردد، شیطانی است انما ذلکم الشیطان یخوّف اولیائه 

 2- شیوهی ارعاب و تهدید، سیاست دائمی قدرتهای شیطانی است یخوّف 

 3- افراد ترسوی میدانهای نبرد، یار شیطان وتحت نفوذ شیطانند. یخوّف اولیائه 

 4- مؤمنان شجاع، از ولایت شیطان دورند. الشیطان یخوّف اولیائه 

 5 - ترس از خدا، زمینهی فرمانپذیری و ترس از غیر خدا، زمینهی فرمانگریزی است فلا تخافون و خافون (با توجّه به آیات قبل) 

 6- مؤمن واقعی از غیر خدا نمیترسد و میداند که ایمان از شجاعت جدا نیست و خافون ان کنتم مومنین

 

 برای آشنایی بیشتر

 

تفسیر نمونه ، جلد 3، صفحه 206

آیه 175

آیه و ترجمه

إِنّما ذلِکُمُ الشیطنُ یخوِّف أولِیاءهُ فلا تخافُوهُم و خافُونِ إِن کُنتُم مُّؤمِنِین(175)

ترجمه :

175 - این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بی اساس ،) می ترساند، از آنها نترسید و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید.

تفسیر :

این آیه دنباله آیاتی است که درباره غزوه ((حمراء الاسد)) نازل گردید.

می فرماید: ((این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بی اساس ) می ترساند از آنها نترسید و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید ))(انما ذلکم الشیطان یخوف اولیاءه فلا تخافوهم و خافون ان کنتم مؤ منین ).

((ذلکم )) اشاره به کسانی است که مسلمانان را از قدرت لشکر قریش می ترسانیدند تا روحیه آنها را تضعیف کنند.

بنابراین معنی آیه چنین است : عمل نعیم بن مسعود و یا کاروان عبدالقیس فقط یک عمل شیطانی است که برای ترساندن دوستان شیطان صورت گرفته ، یعنی این گونه وسوسه ها تنها در کسانی اثر می گذارد که از اولیاء و دوستان شیطان باشند و اما افراد با ایمان و ثابت قدم هیچگاه تحت تاءثیر این وسوسه ها واقع نمی شوند، بنابراین شما که از پیروان شیطان نیستید، نباید از این وسوسه ها متزلزل شوید.

تعبیر از نعیم بن مسعود و یا کاروان عبدالقیس به شیطان ، یا بخاطر این است که عمل آنها به راستی عمل شیطانی بود و با الهام او صورت گرفت ، زیرا در قرآن و اخبار، معمولا هر عمل زشت و خلافی ، عمل شیطانی نامیده شده ، چون با وسوسه های شیطان انجام می گیرد.

و یا منظور از شیطان ، خود این اشخاص می باشند و این از مواردی است که شیطان بر مصداق انسانی آن گفته شده ، زیرا شیطان معنی وسیعی دارد و همه اغواگران را اعم از انسان و غیر انسان شامل می شود، چنانکه در سوره انعام آیه 112 می خوانیم : ((و کذلک جعلنا لکل نبی عدوا شیاطین الانس و الجن ؛ این چنین برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین انسانی و جن قرار دادیم )).

در پایان آیه می فرماید: ((اگر ایمان دارید، از من و مخالفت فرمان من بترسید))(و خافون ان کنتم مؤ منین ). یعنی ایمان با ترس از غیر خدا سازگار نیست .

همانطور در جای دیگر می خوانیم : ((فمن یؤ من بربه فلا یخاف بخسا و لا رهقا؛ کسی که به پروردگار خود ایمان بیاورد از هیچ نقصان و طغیانی ترس نخواهد داشت (سوره جن آیه 14).

بنابراین اگر در قلبی ترس از غیر خدا پیدا شود، نشانه عدم تکامل ایمان و نفوذ وسوسه های شیطانی است ، زیرا می دانیم در عالم بیکران هستی تنها پناهگاه خدا است و مؤ ثر بالذات فقط او است و دیگران در برابر قدرت او قدرتی ندارند.

اصولا مؤ منان اگر ولی خود را که خدا است با ولی مشرکان و منافقان که شیطان است مقایسه کنند، می دانند که آنها در برابر خداوند هیچگونه قدرتی ندارند و به همین دلیل نباید از آنها، کمترین وحشتی داشته باشند، نتیجه این سخن آن است که هر کجا ایمان نفوذ کرد شهامت و شجاعت نیز به همراه آن نفوذ خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.