فرهنگ و معارف اسلامی شیعه
فرهنگ و معارف اسلامی شیعه

فرهنگ و معارف اسلامی شیعه

قرآن و ارتباط وبرخورد بادشمنان" مؤمن، نباید به خود سستی راه دهد


قرآن و ارتباط وبرخورد بادشمنان

ویژگی های صلح در اسلام

شرافتمندانه بودن صلح

مؤمن، نباید به خود سستی راه دهد. «یا أیّها الّذین آمنوا... فلاتهنوا»

صلابت و استحکام جبهه داخلی، شرط اساسی پیروزی است. «فلاتهنوا...»

شرح وتفسیر

سوره ۴۷: محمد - جزء ۲۶

«35» فَلَا تَهِنُواْ وَتَدْعُواْ إِلَی السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَن یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ

پس سستی نورزید، تا به سازش دعوت کنید، با اینکه شما برترید و خداوند با شماست و هرگز چیزی از (پاداش) اعمالتان را کم نمی کند.  ادامه مطلب ...

در دانشگاه به ما آموزش می دادند چگونه براندازی در کشورها را مدیریت کنیم


ثریا سپه‌ پور در گفتگو با مشرق:


در دانشگاه به ما آموزش می دادند چگونه براندازی در کشورها را مدیریت کنیم

 

 بسیاری از استادان ما مستقیماً از وزارت خارجه آمریکا می‌آمدند. یک هفته خود من را از دانشگاه اخراج کردند، چون می‌خواستند درس این را بدهند که چگونه باید حکومت ایران را عوض کرد. سرفصل‌هایی که من می‌دانم درباره ایران داشتند، این‌ها بود که مثلاً از طریق تصویر و نقاشی چگونه جوان‌های ایرانی را جذب کنیم.    

ادامه مطلب ...

قرآن و رابطه با خداوند(اگر خدا بخواهد انسان هدایت میشود مصیبت با اجازه خداست ایمان تنها راه برون رفت از مشکلات)

قرآن و رابطه با خداوند

شرح و تفسیر

اگر خدا بخواهد انسان هدایت میشود

مصیبت با اجازه خداست

ایمان تنها راه برون رفت از مشکلات

سوره ۶۴: التغابن - جزء ۲۸

مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿۱۱﴾

هیچ مصیبتى [به کسى‏] نرسد مگر به اذن الهى، و هر کس به خداوند ایمان آورد [او] دلش را هدایت کند، و خداوند به هر چیزى داناست‏ (۱۱)  ادامه مطلب ...

امام وامامت در قرآن کریم و تاثیر امامت در دنیا و آخرت

  • تفسیر وشرح

    سوره ۱۷: الإسراء - جزء ۱۵

    امام وامامت در قرآن کریم

     تاثیر امام وامامت در دنیا وآخرت

    بسم الله الرحمن الرحیم

    یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُوْلَئِکَ یَقْرَؤُونَ کِتَابَهُمْ وَلاَ یُظْلَمُونَ فَتِیلًا ﴿۷۱﴾

    ترجمه مشکینی

    (به یاد آر) روزى که هر گروهى از مردم را با پیشواى خود (که از وى پیروى داشته‏اند) و با کتاب آسمانى‏شان (براى دریافت کتاب عمل) فرامى‏ خوانیم. پس کسانى که کتاب (عمل) آنها به دست راستشان داده شود آنها کتاب خود را مى‏خوانند، و به اندازه رشته پشت هسته خرما هم (که کمترین چیز است) ستم نبینند (نه بیش از اندازه گناهشان کیفر ببینند و نه کمتر از استحقاقشان پاداش گیرند) 

ادامه مطلب ...

قرآن ومسائل اعتقادی"مهلت‏هاى الهى، نشانه‏ى محبوبیّت نیست."

قرآن ومسائل اعتقادی
سوره ۳: آل عمران - جزء ۴ 

مهلت‏هاى الهى، نشانه‏ى محبوبیّت نیست.


طول عمر مهم نیست، بهره از عمر مهم است. 


وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِینٌ ﴿۱۷۸﴾

و البته نباید کسانى که کافر شده‏اند تصور کنند اینکه به ایشان مهلت میدهیم براى آنان نیکوست ما فقط به ایشان مهلت میدهیم تا بر گناه [خود] بیفزایند و [آنگاه] عذابى خفت ‏آور خواهند داشت (۱۷۸) 
ادامه مطلب ...

نهج البلاغه " عدالت آفریدگار و آفریدگان"

عدالت آفریدگار و آفریدگان

جهان هستی بر پایه‌ی حق و عدالت آفریده شده است، بر این دو پایه استوار است و به وسیله‌ی جهان آفرین گردانیده می‌شود، همه‌ی موجودات بی‌جان و بی‌اراده بر همین دو اصل به انجام وظیفه مشغولند، بنابراین انسان آزاد نیز شایسته است با اختیار و اراده، خود را و مجتمع خود را با این دو اصل اساسی هماهنگ سازد و گرنه نابود می‌شود و در همین زندگی کنونی و در آن جهان پسین با کیفر پروردگار عادل و حکیم و لطیف و خبیر رو به رو می‌گردد. چنانکه خدای حکیم در قرآن می‌فرماید:  ادامه مطلب ...

قرآن و مسائل اجتماعی-(تامین انضبات اجتماعی و عدالت وبخورد انتظامی)

قرآن و مسائل اجتماعی

تامین انضباط اجتماعی و عدالت و برخورد انتظامی

عدالت واقعی در سایه قانون و رهبر الهی است.

فلسفه نبوّت، ایجاد عدالت است. 

سوره ۵۷: الحدید - جزء ۲۷

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ ﴿۲۵﴾

به راستی [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند و آهن را که در آن برای مردم خطری سخت و سودهایی است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه کسی در نهان او و پیامبرانش را یاری میکند آری خدا نیرومند شکست ناپذیر است (۲۵) 

ادامه مطلب ...

قرآن ومسائل اجتماعی -وسوسه‏اى شیطان - (یاد خدا ودر امان ماندن از شیطان)

قرآن مسائل اجتماعی

وسوسه ى شیطان - (یاد خدا و در امان ماندن از شیطان)

سوره ۷: الأعراف - جزء ۹

إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ﴿۲۰۱﴾

در حقیقت کسانى که [از خدا] پروا دارند چون وسوسه‏ اى از جانب شیطان بدیشان رسد [خدا را] به یاد آورند و بناگاه بینا شوند (۲۰۱)

معنی لغات

اتَّقَواْ : تقوا پیشه کرده اند – مَسَّهُمْ : به آنان برسد – طَائِفٌ : وسوسه ای – تَذَکَّرُواْ : متذکرشوند – فَإِذَا : ناگهان - هُم مُّبْصِرُونَ : آنان بینا میشوند

شیطان :

شیطان از ماده «شطن» و معنای اصلی آن انحراف از حق و راه راست است. این مفهوم در مورد جن، انسان و حیوان و غیر آن تحقق پیدا میکند؛ ولی اگر به صورت مطلق به کار رود، شیطان جنی، سپس شیطان انسانی و در مرحله سوم شیطان به معنای حیوانی از آن فهمیده می ‌شود.

به هر صورت، شیطان جنی که معنای رایج این واژه است و سوگند به گمراه‌ کردن انسانها خورده است، مصداق کامل برای مفهوم انحراف از حق و خارج شدن از مسیر اطاعت پروردگار است. ابلیس، شیطان بزرگ و آفریده شده از آتش است که موجب اخراج حضرت آدم و حوا از بهشت گردید.[2] از امام رضا(ع) روایت شده که فرمود: «شیطان از این جهت ابلیس نامیده شد که از رحمت خدا بی نصیب گردید؛ زیرا این کلمه به معنای محروم و مأیوس از رحمت خداست».[3] 

ادامه مطلب ...

عزاداری یا خودآزاری؟!

  عزاداری یا خودآزاری؟!

 الف – سخن با کسانی که به خرافات رو آوردهاند.

1- انسان موظف به مراقبت و محافظت از خود است

2- همدردی با حضرت زینب علیهاالسلام

3- درک مصیبات وارده به امام حسین علیه السلام

4- سیره ائمه اطهار در عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام

5- سینهخیز رفتن به سمت حرم ائمه اطهار از کجا آمده است؟

6- امام نیازی به «سگ» ندارد، شیعه میخواهد

ب- سخنی با دشمنان اسلام

ج- وظایف و رسالت علما  ادامه مطلب ...

قرآن ومسائل اعتقادی(زمان وقوع قیامت)

قرآن ومسائل اعتقادی

زمان وقوع قیامت

سوره ۷: الأعراف - جزء ۹ 

یَسْأَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّی لاَ یُجَلِّیهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِیکُمْ إِلاَّ بَغْتَةً یَسْأَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِیٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ ﴿۱۸۷﴾

از تو در باره قیامت میپرسند [که] وقوع آن چه وقت است بگو علم آن تنها نزد پروردگار من است جز او [هیچ کس] آن را به موقع خود آشکار نمیگرداند [این حادثه] بر آسمانها و زمین گران است جز ناگهان به شما نمیرسد [باز] از تو می‏پرسند گویا تو از [زمان وقوع] آن آگاهى بگو علم آن تنها نزد خداست ولى بیشتر مردم نمی‏دانند(۱۸۷)  

ادامه مطلب ...