فرهنگ و معارف اسلامی شیعه
فرهنگ و معارف اسلامی شیعه

فرهنگ و معارف اسلامی شیعه

استفتائات طهارت و احکام آبها (آیت الله العظمی خامنه ای مدظله)

استفتائات طهارت و احکام آبها (آیت الله العظمی خامنه ای مدظله)


سؤال 70: اگر قسمت پایین آب قلیلى که به‌طور سرازیر و بدون فشار به پایین مى‏ریزد، با نجاست برخورد کند، آیا قسمت بالاى این آب همچنان پاک باقى مى‏ماند؟


جواب: اگر سرازیرى آب به‌گونه‏اى باشد که جریان از بالا به پایین بر آن صدق کند، قسمت بالاى آن پاک است.
  
سؤال 71: آیا در شستن لباسهاى نجس با آب کرّ و جارى، فشردن هم لازم است و یا این ‏که بعد از زوال عین نجاست همین که آب آن را فرا گرفت، کفایت مى‏کند.
جواب: باید بنا بر احتیاط آن را فشار یا تکان دهند.

سؤال 72: آیا در تطهیر لباس متنجّس با آب کر و جارى، فشار دادن خارج آب لازم است یا با همان فشار داخل آب پاک مى‏شود؟
جواب: فشار یا تکان دادن داخل آب، کافى است.

سؤال 73: آیا گلیم یا فرش نجسى را که با آب لوله کشى متصل به منبع آب شهرى شستشو مى‏دهیم، به مجرد رسیدن آب لوله کشى به محل نجس، پاک مى‏شوند یا باید آب غساله از آن جدا شود؟
جواب: در تطهیر با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نیست، بلکه به مجرد رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسیله دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى‏شود.

سؤال 74: حکم وضو و غسل با آبى که به‌طور طبیعى غلیظ است چیست؟ مانند آب دریایى که بر اثر وجود املاح فراوان غلیظ شده است، مثل دریاچه ارومیه یا موارد دیگرى که غلظت بیشترى دارند.
جواب: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمى‏شود، و براى ترتب آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافى است.

سؤال 75: آیا براى ترتب آثار کر بودن آب، علم به کر بودن آن واجب‏است یا این که بناء بر کر بودن آب کافى است؟ (مانند آب موجود در دستشوئى‏هاى قطار و غیره)
جواب: اگر حالت سابقه کر بودن آب احراز شود، بنا گذاشتن بر کر بودن آن جایزاست.

سؤال 76: در مسأله (147) رساله امام خمینى(قدّس‏سرّه) آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته کودک ممیز تا زمان بلوغ اعتنا نمى‏شود». این فتوا تکلیف دشوارى است. زیرا به‌طور مثال مستلزم این است که پدر و مادر تطهیر فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگى به عهده بگیرند. لطفاً وظیفه شرعى ما را بیان فرمایید.
جواب: قول کودکى که در آستانه بلوغ است در این‌باره معتبر است.

سؤال 77: گاهى به آب موادى اضافه مى‏کنند که آن را به رنگ شیر در مى‏آورد، آیا این آب مضاف است؟ حکم وضو و تطهیر با آن چیست؟
جواب: آن آب حکم آب مضاف را ندارد.

سؤال 78: در تطهیر، چه فرقى بین آب کر و آب جارى است؟
جواب: هیچ تفاوتى با هم ندارند.

سؤال 79: اگر آب شور جوشانده شود، آیا با آبى که از بخار آن بدست مى‏آید، مى‏توان وضو گرفت؟
جواب: اگر آب مطلق بر آن صدق کند، آثار آب مطلق را دارد.

سؤال 80: براى پاک شدن کف پا یا کفش، راه رفتن به مقدار پانزده گام شرط است. آیا این کار باید بعد از زوال عین نجاست صورت بگیرد یا پانزده گام رفتن با وجود عین نجاست کافى است؟ آیا پس از آنکه عین نجاست با پانزده گام از بین رفت، کف پا یا کفش پاک مى‏شود؟
جواب: کسى که بر اثر راه رفتن روى زمین، کف پا یا کفش او، نجس شده است هرگاه تقریباً به قدر ده قدم روى زمین خشک و پاک راه برود، کف پا و کفش او پاک مى‏شود مشروط به این که عین نجاست، زائل شود.

سؤال 81: آیا کف پا یا ته کفش با راه رفتن روى زمینى که آسفالت شده، پاک مى‏شود؟
جواب: زمین‌هاى آسفالت و یا آغشته به قیر، پاک کننده کف پا یا ته کفش نیستند.

سؤال 82: آیا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرایط مطهّریت آن چیست؟
جواب: تابیدن آفتاب باعث طهارت زمین و همه اشیاء غیر منقول از قبیل ساختمان و چیزهایى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن مى‏شود، به شرطى که عین نجاست قبلاً از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتاب‏تر باشند و به وسیله آفتاب خشک شوند.

سؤال 83: لباسهاى نجسى که در موقع تطهیر، آب را رنگین مى‏کنند، چگونه پاک مى‏شوند؟
جواب: اگر رنگ دادن لباس باعث مضاف شدن آب نشود، لباسهاى نجس با ریختن آب بر آنها، پاک مى‏شوند.

سؤال 84: کسى که براى غسل جنابت آب را در ظرفى مى‏ریزد و در هنگام غسل قطرات آب به داخل ظرف مى‏چکد، آیا موجب نجس شدن آب مى‏گردد؟ و آیا مانع از تمام کردن غسل با آن آب مى‏شود؟
جواب: اگر آب از آن قسمت بدن که پاک است به داخل ظرف بچکد، پاک است و مانعى براى تمام کردن غسل با آن وجود ندارد.

سؤال 85: آیا تطهیر تنورى که با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، امکان دارد؟
جواب: ظاهر آن با شستن قابل تطهیر است و طهارت ظاهر تنور که خمیر به آن مى‏چسبد براى پختن نان کافى است.

سؤال 86: آیا روغن نجس با انجام فعل و انفعالات شیمیایى بر روى آن به‌طورى که ماده‏ى آن داراى خواص جدیدى شود، بر نجاست خود باقى مى‏ماند یا این که حکم استحاله را پیدا مى‏کند؟
جواب: براى تطهیر مواد نجس، مجرّد انجام فعل و انفعالات شیمیایى که خاصیت جدیدى به مواد ببخشد، کافى نیست.

سؤال 87: در روستاى ما حمامى وجود دارد که سقف آن مسطح و صاف است و از آن قطرات حاصل از بخار آب بر سر استحمام کنندگان مى‏چکد. آیا این قطرات پاک است؟ آیا غسل بعد از چکیدن این قطرات صحیح است؟
جواب: بخار حمام و قطراتى که از سقف پاک مى‏چکد، محکوم به طهارت است، و چکیدن این قطرات بر بدن باعث نجاست آن نمى‏شود و به صحّت‏ غسل ضرر نمى‏رساند.

سؤال 88: با توجه به اینکه بر اساس تحقیقات علمى، وزن آبهاى فاضلاب‏ها در اثر اختلاط با مواد معدنى و آلودگى به میکرب 10٪ بیشتر از وزن طبیعى آب است، اگر در اینگونه آبها در تصفیه‏خانه‏ها تغییراتى به وجود آید و به وسیله عملیات فیزیکى، شیمیایى و بیولوژیکى، مواد معدنى آلوده و میکروبها را از آن جدا سازند. به‌طورى که بعد از تصفیه کامل از جهت فیزیکى (رنگ، بو، طعم) و از جهت شیمیایى (مواد معدنى آلوده) و از جهت بهداشتى (میکروبهاى مضر و تخم انگلها) بمراتب بهداشتى‏تر و بهتر از آبهاى بسیارى از نهرها و دریاها بویژه آبهایى که براى آبیارى استفاده مى‏نمایند، گردد. آیا این آبها که قبل از تصفیه نجس هستند، با اعمال مذکور پاک شده و حکم استحاله بر آنها جارى مى‏گردد یا آنکه پس از تصفیه هم محکوم به نجاست هستند؟

جواب: در فرض مذکور با مجرد جداسازى مواد معدنى آلوده و میکربها و غیر آن از آبهاى فاضلابها، استحاله تحقق پیدا نمى‏کند. مگر این که عمل تصفیه با تبخیر آب و تبدیل دوباره بخار به آب، انجام شود.


portal.anhar.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.